Motivatie komt het best van binnenuit...

Bij alle ontwikkelingen op Internet kun je je afvragen of ze je tot nut kunnen dienen. Persoonlijk of voor de organisatie(s) waar je werkt. Zelf ben ik van het "probeerderige type"; ik probeer veel uit en regelmatig merk ik dat ik te veel tijd besteed heb aan zaken waar helemaal niets is uitgekomen (van de meeste ben ik de namen al weer vergeten, maar Hyves is er één van). Maar aan de andere kant heb ik daardoor een voorsprong op anderen bij het gebruik van zaken als LinkedIn en allerlei communities.

En wat brengt dat mij en de organisaties waar ik voor werk (DeWerkdenkers en Kleine Stappen)?

  • erkenning als deskundige op het gebied van internet voor organisaties
  • regelmatig contact met mensen die ik ofwel lange tijd niet gesproken heb, of waarmee ik helemaal onbekend ben. 
  • nieuwtjes over allerlei zaken, vaak Internet-gerelateerd
  • aanvragen tot offerte en projecten

Was het me nu hierom te doen? Zakelijk gezien is het heel prettig om met allerlei mensen in contact te komen en aanvragen te krijgen, maar verreweg de meeste contacten gaan nog steeds op de oudste manier van de wereld: op aanbeveling van mensen waar ik al contact mee had. Nee, de "drive" is gewoon een combinatie van nieuwsgierigheid en van het plezierige gevoel van het kunnen beheersen van die nieuwe ontwikkelingen. De één heeft dat met internetapplicaties, de ander met sporten, muziek maken, researchwerk uitvoeren, cijfers in financiele tabellen kloppend maken of nog iets anders. 

Dit werd me veel duidelijker toen ik het boek "Drive" van Daniel Pink las. In zijn idee is intrinsieke motivatie (de motivatie die vanuit jezelf komt) gebaseerd op drie pijlers:

  1. Autonomie: je kunt iets zelf opzetten, zonder instructie of regels. In tegenstelling tot wat veel mesen denken, leidt dit (bij goede randvoorwaarden) niet tot "organisatorische anarchie", maar tot meer creativiteit en plezier in het werk.
  2. Meesterschap: mensen vinden het "gaaf" om ergens steeds beter in te worden. Kijk maar eens naar spelletjes, sporten en muziek maken. Elke keer als ik zelf merk dat het opzetten van een nieuwe website of een nieuw initiatief beter gaat, heb ik enorm veel voldoening.
  3. Zin: zinvol werk bevredigt een stuk meer dan zinloos werk. Een open deur? Misschien, maar weten uw mensen waar ze het voor doen? Toegegeven, als u een wapenproducent of in deze tijden manager van een bank bent is dat misschien wat moeilijker uit te leggen dan wanneer u een openbare bibliotheek of thuiszorgorganisatie runt, maar toch. Mensen die zinvol bezig zijn, worden hierdoor al beloond. 

Werken aan intrinsieke motivatie loont. Voor mijzelf als zelfstandige, vind ik het heerlijk om zelfstandig te werken, steeds beter te worden in een paar expertises en dit te doen voor organisaties die werkelijk bijdragen aan de wereld. Maar ook voor werknemers en hun organisaties loont het. Intrinsieke motivatie leidt tot meer geluksgevoel en betere prestaties. Win-win heet dat.

Graag bespreken we het boek "Drive" ook met u en uw collega's. Ik zeg: "doen"! ;-)

Meer over "Drive" in onze inspiratielijst.