Intrapreneurs: kun je ze spotten?

Interessant bericht op Personeelslog. Niet iets nieuws, wel dat er onderzoek naar gedaan wordt. Maar kun je er wat mee? Zou je dit soort mensen kunnen spotten, kun je dat als ondernemer, kun je dat van buitenaf?

Stel je eens voor dat je in een bedrijf of instelling zit met een goed idee. Komt voor zou je zeggen. Hoe herkent een manager dit dan en wat zou hij/zij ermee moeten doen? Ik stel me drie mogelijk reacties voor:

  1. verbieden: "Jansen, alles leuk en aardig, maar in de tijd die ik je betaal, ga je niet hier je persoonlijke hobbies zitten uitvoeren. We hebben genoeg te doen en ik wil niet dat jouw voorbeeld door anderen opgevolgd gaat worden." Jansen gefrustreerd: stopt ermee en wordt gewoon "mainstream" of gaat stiekem door. Of gaat een andere werkgever zoeken.
  2. niets doen: "Petra, ik vind het prima als je wat zit te uit te pluizen, maar laat je werk er niet onder leiden.". Petra weet dat het gezien wordt en kan er, mits het werk het toelaat, mee doorgaan. Resultaten gaan naar de onderneming, want tijd uit de onderneming wordt hierin geinvesteerd. Voor een deel zal het ook vrije tijd zijn; echte creatievelingen werken niet van 9 tot 5, lijkt me, in je hoofd gaat het door.
  3. ondersteunen: "Hans, ga ermee door; als je middelen nodig hebt wil ik het graag weten, moeten we er anderen voor vrijmaken?" Project wordt omarmd en wordt van het bedrijf. Erg belangrijk voor de intrapreneur wordt in hoeverre hij/zij nog voeling blijft houden met het project.

Zijn al die bloggers hier en op al die andere sites niet ook een soort intrapreneurs? Waarom schrijven ze hier en niet op websites binnen hun bedrijf? Ik denk dat het hier de mensen ook een mix van de bovenstaande reacties gehoord hebben, van: "als je op een blof wilt schrijven, doe je dat maar in je eigen tijd", tot: "gaaf dat je dat wilt doen, ik maak twee uur per week voor je vrij, maar dan wil ik dat je wekelijks iets plaatst, met vermelding van onze bedrijfsnaam"...

Interessanter is het of je als overheid iets kunt met die intrapreneurs. Zou je ze kunnen ondersteunen, zonder dat ze binnen het bedrijf als "klokkenluiders" gezien gaan worden? Hoe kun je de ondernemers en managers ertoe overhalen om deze soms ongeleide projectielen te koesteren en de ondersteunen, met als risico dat je geld steekt in iets waar je niets aan hebt, maar met als kans dat ze ineens iets briljants bedenken (en dan mischien weggaan)? Google schijnt dat institutioneel te ondersteunen; kun je dat ook bij veel kleinere bedrijven doen? Kun je de intrapreneurs herkennen en verder helpen?

Helemaal speelt zoiets bij de publieke sector, waar proceskwaliteit en gelijkheid van behandeling een belangrijker aspect is dan kosten. Kun je in zorginstellingen, bij gemeentes en op scholen die intrapreneurs een beetje experimenteerruimte geven? Hoe ga je om met verandenrende machtsbalansen als zo'n intrapreneur ideeën heeft om processen dusdanig te stroomlijnen dat en voor zowel Jansen als Pietersen helemaal geen zinnig werk is na invoering? Wie heeft er ideeen?