Het gevecht met mezelf en de media

Deze week twitterde ik naar aanleiding van een artikel op Nu Zakelijk, dat het gevecht me mezelf soms moeilijker is dan het gevecht met de klant. Roel, één van de meDeWerkdenkers, antwoordde me dat dat toch voor mij niet zou zou gelden.

Toch wel, sinds ik als zelfstandige werk, ben ik veel meer ervan bewust geworden dat iedere minuut die ik te besteden heb, maar één keer besteed kan worden. Zeker bij een bedrijf in de beginfase is het van belang dat je dan de goede dingen kiest, want focus krijgen is best moeilijk. Zeker als veel interessant is...

Toen ik nog als werknemer werkte, kon ik de focus op mijn werk deels naar boven toe afschuiven: ik had grote vrijheid, maar als het erop aankwam, maakte een manager in een van de vele lagen van het bedrijf wel helder wat mijn directe focus moest zijn. 

Nu is mijn focus aan het heen en weer schieten tussen klanten tevreden stellen, nieuwe klanten winnen, administratie doen, innovatieve concepten exploreren en tijd voor reflectie nemen. 

Als ik dan ook nog alle kanalen van het Internet open heb staan: e-mail, Twitter, LinkedIn en daarnaast mijn mobiel aanstaat en mijn kamerdeur openstaat, is de focus niet altijd goed te realiseren.

Sinds een tijdje Twitter ik dan ook wat minder, heb ik meldingen van diverse website uitstaan en doe ik zelfs mijn mobiel soms uit. Heerlijk.

En als exponent van "Het Oude Werken" (ik heb namelijk een kamer voor mezelf alleen, eentje waar zo'n ouderwets concept als een "deur" in zit), kan ik mezelf dan soms afsluiten en een klus echt met aandacht afmaken. Een heerlijk gevoel geeft dat, je kunt dan echt in "flow" komen.

Dat deed me overigens denken aan een uitspraak van een collega destijds: "Twee goed geplaatste telefoontjes op een ochtend en je doet echt helemaal niets meer...". 

Het geldt vast niet voor iedereen, maar al die focus op constant bereikbaar zijn bevalt me soms helemaal niet. Iets echt uitdenken kost aandacht. Een idee uitwerken kost tijd, het kost breinkracht. Een die breinkracht gaat verloren als ik getwitter hoor onderwerpen die voor 80% oninteressant zijn.

Mijn klanten hebben recht op aandacht. Daar betalen ze voor. Daarom neem ik de telefoon soms niet op.

Zo, nu weer aan het werk voor een klant....

Trefwoorden: