Ricoh Biedt Informatiewerk Van Deze Tijd

Over de titel voor deze blog moest ik lang nadenken. Door mijn gedachten schoten de begrippen kantoor- of officewerk maar dat dekt de lading niet van wat ik wil beschrijven. Juist de verwijzing naar een vaste fysieke werkplek is niet van deze tijd. Ook kwam voorbij ‘witte boordenwerk’ maar die aanduiding is echt uit een andere tijd. Kennis- of informatiewerk komt misschien het meest in de buurt. Daarbij gaat het vooral om de setting waarin dit werk plaatsvindt, niet perse in een gebouw maar eerder de omstandigheden die de werkgever permitteert. Werkplek van de toekomst zit er wat tussenin. Alsof de werkplek wacht op toekomstig gebruik. Daarom: ‘informatiewerk van deze tijd’ om actualiteit aan te geven. Hieronder mijn impressies op grond van een bedrijfsbezoek.

Ik was op werkbezoek bij Ricoh en kreeg een rondleiding van Eric Roubos, een bevlogen Business Development Manager van dit bedrijf. Bevlogen mede door zijn enthousiasme voor het werkconcept dat Ricoh heeft neergezet. Het eerste wat me opviel bij de ontvangst in het gebouw waren de slogans die Ricoh gebruikt om het merkbeeld kracht bij te zetten. Een ervan is ‘imagine.change’ 'Verandering wordt gestimuleerd door de verbeelding' is de uitleg van Ricoh. Het uitdagend credo roept bij mij ook op 'maak een voorstelling van verandering'. En dat is wat ik deed. De indrukken: high tech IT,de bedrijvigheid, de customer excellence gaven me een beeld van hoe werk en werkrelaties er in de toekomst overal uit kunnen zien. Mijn ‘imagine.change’ ervaarde ik als een blik in de toekomst van werk waarbij Ricoh de ‘informatie revolutie' in beeld brengt. Ik zag high-tech communicatiemogelijkheden, interactieve schermen, tele-conferencing, veel elektronisch bedienings- en servicegemak. Dat alles in een gebouw of werkomgeving die mensen blij maakt. Er is veel ruimte, licht, wit en natuurlijk de bedrijfskleur rood.

Wat me verder opviel bij de rondgang was de gelijkwaardigheid tussen medewerkers voor wat betreft aanspraak op fraaie (samen)werkplekken. Aanspreekbaarheid, (co)productiviteit en (co)creatie worden op zoveel mogelijk manieren aangemoedigd. Zelden zag ik zoveel variaties van werk-, vergader- en concentratieruimtes. Wat me bij de rondgang verder opviel was het gemak waarmee relaties verliepen. In een paar woorden uitgedrukt: happy workers , vriendelijk en aandachtig voor de ander en de dingen waaraan ze werken. 

Als arbeids&organisatie psycholoog/onderzoeker vraag ik me dan ook af hoe en of deze werksfeer bijdraagt aan minder verzuim (ook verzuim in de zin van wel er zijn maar mentaal afwezig) en productiviteit. Andere gedachte die ook direct opkwam gaat over leiderschap. Bij ‘informatiewerk van deze tijd’ hoort een aangepaste leiderschapsstijl. Misschien is zelfs de benaming niet meer geschikt en gaat het eerder over coachen, faciliteren of modereren van werk. In een boek met de titel ‘leading from the emerging future’ (Scharmer, 2013) wordt uiteengezet hoe dat leading er in bijdetijdse organisaties uit ziet. Het gaat vooral over goed waarnemen wat zich voordoet en ‘wat de tekenen van de toekomst zijn’. Het is een kunst op zich en roept vragen op zoals wat speelt zich af bij mijn klanten (de vragers van diensten en producten), wat speelt zich af in de markt (andere aanbieders), wat speelt zich af bij mijn medewerkers (competenties) en tenslotte waar sta ik zelf als leidinggevende.

Imagine.change de prikkelende slogan die collectieve bedrijfsintelligentie mogelijk maakt maar ook klanten aanmoedigt om vooruit te kijken, een voorstelling te maken van hoe het anders kan!

Reacties

Beste Roel,
Mooie blog! Je omschrijft exact de bedoeling van ons pand; ontmoeten, inspireren, samenwerken. Een kleine remark: onze tagline is imagine. change. en niet image. change. Dus op basis van dromen, door jezelf dingen voor te stellen en je in anderen te verplaatsen verandering realiseren. In ons geval is het kantoor daarbij ondersteunend.  
Dank voor je blog!
Gineke Wilms
Corporate PR Manager

 

Gineke, ik begrijp je opmerking niet helemaal. Volgens mij geeft Roel het prima weer! Of was het slechts een verduidelijking?

Roel, Over leiderschap kan je op Linkedin veel vinden dankzijn de pagina's van Koos Groenewoud over "van management naar nieuw LEIDERSCHAP"'. Daar vindt je een interessant vervolg op jouw stelling dat het leiderschap van de toekomst, eigenlijk van vandaag, meer caochend en faciliterend moet zijn dan sturend.

Groet, Leo